Janganlah Bersedih

Anda sedang bersedih?
Semua orang pernah melalui fasa kesedihan dalam kehidupan mereka. Kesedihan hadir kerana banyak sebab. Boleh jadi dia sedih kerana gagal mencapai matlamat hidupnya. Boleh jadi juga dia sedih kerana kehilangan insan tersayang. Boleh jadi juga dia sedih kerana dikecewakan. Semua asbab kepada kesedihan itu sebenarnya adalah bentuk ujian daripada Allah. Ujian yang akan mendorong kita menjadi lebih sabar, tabah, redha dan pelbagai lagi natijah yang baik sebenarnya jika kita menerima dengan positif.
Ujian Allah berbeza-beza untuk hamba2Nya. DIA tidak akan menguji hambaNya diluar kemampuan mereka.

Surah al-Baqarah ayat 286

Normal untuk manusia bersedih atas ujian yang dihadapinya. Sekuat dan sekental mana pun hati seseorang itu menghadapi ujian yang berat, dia pastikan akan menangis juga. Tangisan bukan bermakna kita lemah. Tangisan merupakan "ubat" yang membantu merawat  kesedihan. Tetapi usahlah ditangisi berterusan kesdihan itu. Ingat.. !! Allah sentiasa bersama dengan kita. Bersabarlah.

“ Hai orang-orang yang beriman, jadikanlah sabar dan solat sebagai Penolongmu. Sesungguhnya Allah bersama orang-orang yang sabar” (QS Al baqarah ayat 153)

Kesimpulan nya, ujian yang hadir pasti ada hikmah nya. Teruskan bersangka baik terhadap Allah. Apa yang kita kehendaki Allah akan beri semasa kita perlukan, insyaAllah.

Comments

Popular posts from this blog

Pelbagai jenis isian bantal

Kitaran Tidur

Beza H-Classic & H Class-Pro